ev. č. RAF - 81907 hodnost v RAF - Squadron Leader
16.06.1939 - odchod do exilu 04.06.1948 - odchod do exilu
RAF No. - 81907 RAF Rank - Squadron Leader
Zdroje: Sources:
Irra, Miroslav: Československé vojenské letectvo 1945-1950, Svět křídel, Cheb 2006, ISBN 80-86808-33-5 Rajlich, Jiří - Sehnal, Jiří: Stíhači nad Kanálem, Naše Vojsko, Praha 1993, ISBN 80-206-0320-4 Rajlich, Jiří: Na nebi hrdého Albionu, 1. část, Ares, Praha 1999, ISBN 80-86158-17-9 www.fronta.cz http://www.army.cz/acr/raf/seznam/h.htm www.mgplzen.cz www.vuapraha.cz
URL : https://www.valka.cz/Hartman-Jiri-t12863#489433
Verze : 0
Reklama
Generálmajor v zálohe Jiří Hartman
* 24.10.1917 - Žižkov + 27.03.2006 - Porchester
Jiří Hartman sa narodil 24. októbra 1917 v Prahe. Začiatkom 20-tych rokov bol Jiřího otec prijatý do Škodových závodov v Plzni a tak sa rodina presťahovala do Plzne. Počas štúdia na reálnom gymnáziu mu učarovalo letectvo, začal navštevovať miestny aeroklub a v septembri 1935 získal civilný letecký diplom.
Vstúpil do armády, študoval na škole pre dôstojníkov letectva v Prostějově, absolvoval VA v Hranicích z ktorej bol v roku 1938 vyradený v hodnosti poručíka letectva. Bol pridelený ku Leteckému pluku 1 . V tej dobe sa už armáda ČSR pripravovala na blížiace sa vojnové časy s Nemeckom. K upevneniu morálky mal slúžiť tiež film Neporazitelná armáda, v ktorej si Hartman zahral hlavnú úlohu - nadchádzajúceho poručíka letectva.
Oklieštenie územia republiky po Mníchovskom diktáte zbrdzilo Hartmanov poľný výcvik u LP 1 a do okupácie republiky v marci 1939 ho už nestihol dokončiť.
16. júna 1939 odišiel cez Poľsko do Francúzska. Po vypuknutí vojny bol prijatý do francúzskeho letectva, kde nastúpil stíhací výcvik. Do nemeckého vpádu do Franczúska však už výcvik nedokončil a po kolapse francúzskej armády odletel 19. júna 1940 z Cazaux do Británie.
Vstúpil do RAF a 6. augusta bol pridelený ku vznikajúcej 310. čs. stíhacej peruti, avšak bez dokončeného stíhacieho výcviku nemohol byť nasadený a tak bol koncom septembra poslaný k 12. OTU (operačne výcvikovej jednotke) na doškolenie.
Skôr než bol ako operačne schopný 5. augusta 1941 pridelený ku 312. čs. stíhacej peruti, absolvoval výcvik u 55. OTU a pôsobil ako zalietavací pilot. 312. peruť v tej dobe lietala na lietadlách Hawker Hurricane, tie však v septembri 1941 vymenila za Spitfiry. Spolu s Hurricanmi peruť opustil aj Hartman, ktorý bol prevelený ku 607. peruti, ktorá Hurricane využívala ako bitevné lietadlá. Ani u tejto perute sa však Hartman dlho "neohrial" lebo už 10. 10. 1941 bol prevelený ku 111. stíhacej peruti. So "stojedenástou" vykonával nočné stíhacie lety nad Britániou, od jari 1942 peruť lietala útočné lety nad okupované Francúzsko.
12. júna 1942 bol Hartman prevelený ku 310. čs. stíhacej peruti a 18. júna mu bol udelený Čs. válečný kříž a medaila Za chrabrost.Peruť sa pravidelne zapájala do leteckej ofenzívy spojencov nad Franzúskom. V jej radoch sa Hartman zúčastnil leteckej bitky pri vylodení spojencov pri Dieppe, v ktorej mu bolo pripísané poškodenie jedného Bf 110 (19. augusta 1942).
V júni 1943 odišiel na povinný operačný odpočinok.V pribehu roka 1944 prevzal velenie A letky 310. perute. Zúčastnil sa tiež vzdušného krytia vylodenia v Normandii, pričom s A letkou operoval krátko tiež priamo z poľného letiska B-10 pri obci Plumetót blízko Caen.
15. septembra bol povýšený na Squadron Leadera a prevzal velenie 310. perute a v tejto funkcii zotrval až do konca vojny.
13. augusta 1945 sa napokon spolu s ostatnými československými pilotmi z Británie vrátil na čele 310. perute do oslobodenej Prahy. V povojnovom letectve velil najprv LP 10 a od roku 1946 velil LP 8 v Brne. Po nástupe komunistov vo februári 1948 bol nútený opustiť Československo a opäť odísť do Británie.
Počas služby "presedlal" na vrtulníky a kariéru skončil ako veliteľ u 275. vrtuľníkovej záchrannárskej perute. Svoju vojnskú kariéru od detstva až po ukončenie aktívnej služby spísal v memoárovej knihe Letec.
Jiří Hartman bol po páde komunistického režimu rehabilitovaný. Najprv bol povýšený na plukovníka v zálohe a v roku 1992 menovaný do hodnosti genarálmajora v zálohe. Pán Jiří Hartman zostal žiť v Británii, kde napokon 27. marca 2006 zomrel. Pochovaný je v Portchestri.
Zdroje: Hartman, Jiří - Letec; Svět Křídel, Cheb, 1995, ISBN 80-85280-31-0. Rajlich, Jiří; Sehnal, Jiří - Stíhači nad Kanálem; Naše vojsko, 2003; ISBN 80-2060-96-3. www.fronta.cz
URL : https://www.valka.cz/Hartman-Jiri-t12863#44595
Verze : 0
Před několika dny jsem se s panem generálem Hartmanem setkal, na schůzi v Legii a pak večer v hotelu Duo. Sešla se tam zajímavá společnost, (kromě nás ) plk. Horal, plk. Novák a gen. Hartman s manželkou. Fajn jsme si pokecali. Bohužel, jakl jsme se dozvěděli z některých zdrojů na tom momentálně není moc dobře zdravotně... Jinak přikládám jednu válečnou...
URL : https://www.valka.cz/Hartman-Jiri-t12863#67205
Verze : 0
Tady jsem si dovolil přeložit tvůj článek do angličtiny.
Jiri Hartman (24/10/1917-27/3/2006) - the last commander of the famous No. 310 (Czechoslovak) Squadron RAF, passed away. He was 88 years old.
Jiri Hartman was born 24th October 1917 in Prague and soon after his family moved to Pilsen. There he absolved Gymnasium and entered the local Aeroclub. After finishing his pilot course, he joined the army as a volunteer and entered the Pilot Officer′s Academy in Prostejov. Between 1936-1938 he studied at the Military Academy in Hranice na Morave. After leaving, he was promoted to poručík (eq. of Pilot Officer). Before the ocuppation of Czechoslovakia in 1939, he played a minor role in a propaganda film "The Undefeatable Army". In Summer 1939, he fled to France via Poland and absolved a Air Gunner course in Tuors and eventually he was transferred to Flight School in La Rochelle. In Étampes he went through Fighter Training but because of advancing German troops he wasn′t able to finish it and from Cazaux airbase in south of France, he left for Great Britian. After his arrival, he absolved a retraining and served as a Test Flyer. Begining of August 1940, he was moved to No. 312 (Czechoslovak) Squadron and served there on Hurricanes. Mk.II. In October 1941 he was relocated again, now to No. 607 Squadron, but he left this unit three weeks later. He entered the service within the No. 111 Squadron which was equipped with Spitfires Mk.V that days, while being based at North Wealde. In June of the next year, he was credited with over 30 sweeps with the No. 111. That same year Hartmann levaed for Exeter Air Base, for the No. 310 (Czechoslovak) Squadron. In october 1942, he became a leader of the "A" Flight. In May 1943 Hartmann leaved for "operational rest".Begining of 15th September 1943 he took over commanding of the No. 310 and he continued in this function until the victorious return to liberated Czechoslovakia. During his WW2 career, Hartman recorded 168 flights over the enemy terrirotry and all together 560 flight hours. After hisd return to CSR he served with 10th Fighter Regiment and from 1948 with 8th FR. After the Communist putsch in February 1948, he escaped to Germany and from there again to England. There he re-enlisted in the RAF and served in No. 247 Squadron equipped with jet Vampire. He aslo served as an Instructor for Meteor aircraft. At the end of his career, he flew a helicopter from No. 275 Squadron. In 1991 he was politically rehabilated and promoted to plukovník v.v. (Colonel Rtd.). In 1992 he was promoted to Generalmajor by president Havel. In his WW2 record, there is also 6 Czech War Crosses 1939, 3 Czech Merit Medals and a British DFC. Also a book was written about him, called "The Flyer Jiri Hartmann".
Generalmajor Jiri Hartman will be burried on Friday, 15.00 7/4/2006 at Porchesteru, UK.
Thank you, sir Generalmajor for your heroism. We′ll never forget! R.I.P.!
Pisis
URL : https://www.valka.cz/Hartman-Jiri-t12863#153563
Verze : 0
Reklama
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.